MAGNIFICAT I MAJ

Randers Kammerorkester

MAGNIFICAT I MAJ

Et værk til tiden - lige nu!


Tirsdag den 28. april 2020 præsenterede Randers Kammerorkester et helt nyt værk komponeret af komponisten Peter Bruun. Det er et værk, som blev komponeret i løbet af dagene op til den 28. april direkte ind i den situation og den corona-tid, som hele Danmark levede i. Det er også et værk, der hylder foråret, som i lyset af tiden og verdens tilstand på dette tidspunkt blev meget stærkere end sædvanligt.

Hjemme i deres egne stuer indspillede Randers Kammerorkesters musikere hver for sig de noder, der løbende dukkede op i deres mail-boks, så snart Peter Bruun var klar med de enkelte dele af værket. Derefter klippede orkesterchef David Riddell de fjorten forskellige videoer sammen, og dag for dag blev de i alt seks afsnit præsenteret på Facebook, Youtube og på orkestrets hjemmeside.

Peter Bruun komponerede det nye værk med titlen "Magnificat i maj" med inspiration af et digt af den engelske forfatter Gerard Manley Hopkins. Værket er bygget op som et tema med variationer. Det vil sige, at en enkelt forårsmelodi er udgangspunktet for en række forskellige variationer eller udgaver af melodien. Peter Bruuns musikalske fortolkning af Hopkins digt har følgende afsnit og overskrifter:

1. Tema: Magnifcat i maj
2. Kyndelmisse: Frossen fuga
3. Alting i vækst: Blues bliver grøn
4. Kød og uld, pels og fjer - Fugle og blomster svulmer
5. Forårets velsignelse: Scherzo
6. Moder Jords lykke: Vuggesang

1. TEMA: MAGNIFICAT I MAJ

I første video spiller orkestret det tema, som de efterfølgende satser vokser ud af. Det er en forårsmelodi, der slår fast, at maj er forårets måned. Peter Bruun bygger sit nye værk på et digt af den engelske Gerard Manley Hopkins, som i første vers fortæller, at maj er Jomfru Marias måned:

May is Mary’s month, and I
Muse at that and wonder why:
Her feasts follow reason,
Dated due to season—

2. KYNDELMISSE. FROSSEN FUGA

I anden video maler instrumenterne et billede af vinteren, som vi skal igennem før lyset og varmen vender tilbage. Det handler om kyndelmissen - det tidspunkt på året, hvor vinteren er strengest, men hvor foråret nærmer sig. Peter Bruun beskriver kyndelmissen med en tilfrosset fuga, hvor en stikkende melodi hele tiden dukker op i de forskellige instrumenter.

"Magnificat i maj" bygger på et digt af den engelske Gerard Manley Hopkins, hvor andet vers handler om kyndelmissen (candlemas), som i gamle dage også havde navnet "Mariæ renselsesdag":

Candlemas, Lady Day;
But the Lady Month, May,
Why fasten that upon her,
With a feasting in her honour?

3. ALTING I VÆKST: BLUES BLIVER GRØN

Der ligger en forventning om forår i tredje del af Peter Bruuns "Magnificat i maj". Der er lyse tider på vej, og alt det grønne vokser frem. I det digt af Gerard Manley Hopkins, som Peter Bruun er inspireret af, bliver det tidlige forår beskrevet sådan:

Is it only its being brighter
Than the most are must delight her?
Is it opportunist
And flowers finds soonest?

Ask of her, the mighty mother:
Her reply puts this other
Question : What is Spring?—
Growth in every thing—

4. KØD OG ULD, PELS OG FJER - FUGLE OG BLOMSTER SVULMER

Alt fortsætter med at vokse frem i fjerde del af Peter Bruuns hyldest til foråret. "Magnificat i maj" bygger på et digt af Gerald Manley Hopkins, hvor dagens vers lyder sådan:

Flesh and fleece, fur and feather,
Grass and greenworld all together;
Star-eyed strawberry-breasted
Throstle above her nested

Cluster of bugle blue eggs thin
Forms and warms the life within;
And bird and blossom swell
In sod or sheath or shell.

5. FORÅRETS VELSIGNELSE: SCHERZO

I femte del folder foråret og den lyse tid sig ud i al sin pragt. Gerard Manley Hopkins beskriver det sådan:

All things rising, all things sizing
Mary sees, sympathizing
With that world of good
Nature’s motherhood.

Their magnifying of each its kind
With delight calls to mind
How she did in her stored
Magnify the Lord.

Well but there was more than this:
Spring’s universal bliss
Much, had much to say
To offering Mary May.

/div>

6. MODER JORDS LYKKE: VUGGESANG

Sidste del af Peter Bruuns "Magnificat i maj" er en vuggevise, der giver plads til eftertanke om tiden og foråret. I Gerard Manley Hopkins digt lyder det sådan:

This ecstasy all through mothering earth
Tells Mary her mirth till Christ’s birth
To remember and exultation
In God who was her salvation.

MAGNIFICAT I MAJ

Gennem en række dage i maj 2020 har Randers Kammerorkester fra dag til dag præsenteret de seks forskellige dele af Peter Bruuns "Magnificat i maj" - en hyldest til foråret. Hør som afslutning alle dele klippet sammen til en helhed. Oplev foråret og tiden i maj 2020 gennem Peter Bruuns musik. Fra de første spæde tegn på forår over det tidspunkt, hvor alt springer ud på samme tid, til en sidste rolig eftertanke.

GERALD MANLEY HOPKINS: MAY MAGNIFICAT

May is Mary’s month, and I
Muse at that and wonder why:
Her feasts follow reason,
Dated due to season—

Candlemas, Lady Day;
But the Lady Month, May,
Why fasten that upon her,
With a feasting in her honour?

Is it only its being brighter
Than the most are must delight her?
Is it opportunist
And flowers finds soonest?

Ask of her, the mighty mother:
Her reply puts this other
Question : What is Spring?—
Growth in every thing—

Flesh and fleece, fur and feather,
Grass and greenworld all together;
Star-eyed strawberry-breasted
Throstle above her nested

Cluster of bugle blue eggs thin
Forms and warms the life within;
And bird and blossom swell
In sod or sheath or shell.

All things rising, all things sizing
Mary sees, sympathizing
With that world of good
Nature’s motherhood.

Their magnifying of each its kind
With delight calls to mind
How she did in her stored
Magnify the Lord.

Well but there was more than this:
Spring’s universal bliss
Much, had much to say
To offering Mary May.

When drop-of-blood-and-foam-dapple
Bloom lights the orchard-apple
And thicket and thorp are merry
With silver-surfèd cherry.

And azuring-over greybell makes
Wood banks and brakes wash wet like lakes
And magic cuckoocall
Caps, clears, and clinches all—

This ecstasy all through mothering earth
Tells Mary her mirth till Christ’s birth
To remember and exultation
In God who was her salvation.

PETER BRUUN

Peter Bruun er uddannet i komposition og musikteori på Det Jyske Musikkonservatorium med Karl Aage Rasmussen, Per Nørgård, Hans Abrahamsen og Bent Lorentzen som lærere. Derudover har han privat fået undervisning i komposition og teori hos Niels Marthinsen fra 1989 til 1991. I samme periode studerede Peter Bruun desuden filosofi på Aarhus Universitet.

Peter Bruun markerede sig tidligt som en af sin generations mest lovende komponister, der havde en vilje til at se sit værk og virke i en større historiefilosofisk sammenhæng. Hans evne og vilje til at reflektere over både kompositoriske og grundlæggende spørgsmål om, hvad musik overhovedet kan, gør Bruun til en kunstner, man hverken kan eller ønsker at vige udenom.

Musikteater spiller en stor rolle i Peter Bruuns arbejde. Han er medlem af kunstnerkollektivet FIGURA Ensemble, med hvem han har lavet flere musikteaterproduktioner: Bl.a. “MIKI ALONE” (2002) for hvilken han i 2008 modtog Nordisk Råds Musikpris, og senest “Alverden God Nat” (2014). Sammen med FIGURA driver han det musikpædagogiske projekt “Små Komponister”.