NYT

Randers Kammerorkester

KAMMERORKESTER OG KONTRATENOR

Onsdag den 21. februar 2018 kl. 19.30
Værkets Koncertsal


En helt særlig stemmetype - kontratenoren - er gennem de sidste år blevet moderne i den klassiske musikverden. Kontratenoren, der i klang og toneomfang svarer til den kvindelige altstemme, forener det fine lyse stemmeleje med en mandlig kraft og maskulinitet, der tilsammen giver et nyt og anderledes indtryk. Onsdag den 21. februar 2018 kl. 19.30 præsenterer Randers Kammerorkester kontratenoren Morten Grove Frandsen, der i Værkets Koncertsal synger et program med musik af bl.a. Vivaldi, Purcell og Händel. Koncerten arrangeres i et samarbejde mellem Randers Kammerorkester og Kammermusikforeningen Brage.

Barok og Frandsen
En særlig inderlighed i kombination med det kunstfærdige og virtuose kendertegner barokmusikkens arier, der fylder en stor del af programmet, når Randers Kammerorkester går på scenen sammen med kontratenoren Morten Grove Frandsen. Komponisterne er tre af barokkens store mestre - Händel, Vivaldi og Purcell - der sættes i relief af John Frandsens eventyrlige “Seven Silly Songs”. På programmet står også Bachs dobbeltkoncert for violin og obo med Clara Richter-Bæk og Jette Kristensen i solistrollerne.

Fra baryton til kontratenor
Morten Grove Frandsen er uddannet baryton men omlagde i 2012 stemmen til kontratenor, der i register svarer til den kvindelige altstemme. Han blev i 2015 udnævnt til årets unge operatalent ved Copenhagen Operafestival, og i 2016 vandt han en Reumert talentpris for sin medvirken i operaen "Leaves". Frandsen har bl.a. deltaget i Riga Barokfestivals opsætning af Vivaldis “Orlando Furioso”, han har sunget rollen som Dr. Rank i John Frandsens opera "Et dukkehjem", og i 2015 uropførte han operaen "Leaves" af Karsten Fundal. Sammen med Randers Kammerorkester har Morten Grove Frandsen tidligere medvirket i Aarhus Sommeroperas premiere på John Frandsens tegneserieopera "Egoland".

Et nyt musikalsk udtryk
De største komponister som Vivaldi, Händel og Purcell skrev i 1600- og 1700-tallet en række værker for de såkaldte kastratsangere, hvoraf de bedste var berømtheder på linje med nutidens popstjerner eller filmskuespillere. Da det biologiske indgreb, der gør drenge til kastrater, i dag ikke er aktuelt, har en lille eksklusiv gruppe af mandlige sangere på verdensplan udviklet en særlig teknik, der gør det muligt for dem at synge kastratsangernes repertoire. Samtidig har moderne komponister opdaget, hvilke musikalske muligheder, der ligger gemt i den særlige stemmetype. For publikum er resultatet et nyt og fascinerende musikalsk udtryk, der kan opleves sammen med Morten Grove Frandsen og Randers Kammerorkester.

Læs mere om kontratenoren som stemmetype - klik her.

Køb billet

Henry Purcell:
Chacony arr. for strygere af Benjamin Britten

Henry Purcell:
“Music for a while” Z 583/2

Henry Purcell:
“Sweeter than Roses“ Z 585/1

John Frandsen:
“Seven Silly Songs”

J.S. Bach:
Koncert for violin og obo BWV 1060R

G.F. Händel:
“Cara sposa” fra Rinaldo

Antonio Vivaldi:
“Sol da te mio dolce amore” fra Orlando furioso

G.F. Händel:
“Cielo! Se tu il consenti” fra Orlando



Læs mere om historien bag kontratenoren som stemmetype og lyt til arier af bl.a. Vivaldi og Händel - klik her

LYT TIL MORTEN GROVE FRANDSEN